1. Context
familiar i desenvolupament psicològic en famílies monoparentals
1.1.
Introducció
-Les Famílies monoparentals
són aquelles en les quals un progenitor conviu amb i és responsable en
solitari dels seus fills menors o dependents.
- Aquestes llars monoparentals serien el que se'n diu nucli
principal o primari.
- Alguns d'aquests nuclis s'inclouen dins d'una família complexa
en la que hi ha una parella, freqüentment
la constituïda pels avis dels nens, en aquest cas, seria un nucli
monoparental secundari o dependent.
- Les famílies monoparentals són diverses entre sí.
- Per exemple: una mare separada que viu amb els seus fills, una
mare adolescent amb el seu nen visquen els dos amb els avis, una dona que ha
adoptat un nen, un pare viudo que viu amb els seus fills...
- Aquestes famílies monoparentals es poden constituir a partir de
la maternitat o paternitat biològica o adoptiva en solitari, a arrel de la mort
d'un de la parella, a partir de la separació, a partir del divorci o a partir
de l'anulació del vincle d'un de la parella.
- Actualment, el número de divorcis i separacions a Espanya ha
augmentat des de que es va regular legalment l'any 1981.
- Entre els factors que han contribuït al augment de les ruptures
matrimonials, destaquen la incorporació cada vegada més gran de la dona al món
laboral, l'augment de l'acceptació social del divorci, així com la millora
general de la situació econòmica.
- Alguns autors han argumentat que les taxes de divorci també
podrien estar relacionades amb les preferències referides al gènere dels fills,
amb una major probabilitat de divorci en parelles amb només una filla que amb
només un fill degut a la major implicació del pare en la criança del fill baró.
1.3.
Estructura de la llar i adaptació
- El divorci suposa un procés de canvi que implica diverses
reorganitzacions i transicions, i es defineix com estressant per a tota la
família. El comportament que poden
adoptar els nens davant del divorci és estres emocional i problemes de conducta
davant de la confusió i aprensió que els provoca el canvi en las relacions
familiars i en la seva pròpia vida, tot i que no hi ha acord sobre la extensió,
gravetat i duració d'aquests problemes.
- Normalment, comencen a disminuir durant el segon any després de
la ruptura.
- Els riscs del divorci pels nens són problemes psicològics, de
conducta i problemes socials i acadèmics, tot i que cal tenir present que no es
dona necessàriament en tots els casos.
- La hipòtesi de l'alleujament de l’estrès afirma que un fet vital
estressant pot tenir uns efectes beneficiosos quan representa una escapada d'un
ambient nociu.
- Els resultats de variïs estudis indican que fills i filles estan
més a gust quan viuen en llars altament
conflictives i els seus pares es divorcien que quan continuen junts.
1.4.1 Característiques del nen
i adaptació al divorci dels pares
Hi
han 4 factors els quals les característiques del nen poden influir en la seva
adaptació al divorci:
-
SEXE
-
EDAT
-
TEMPERAMENT
-
COGNICIÓ SOCIAL
GÈNERE
Les
conseqüències negatives més greus romanen més en els nens que en les nenes.
L'adaptació
de les nenes és més ràpida.
Tant
els nens com les nenes de pares divorciats mostraven conductes agressives. En
els nois és més física, destructiva i de
mal comportament i en les nenes és indirecta.
Els
nois i noies els quals els pares es divorcien quan tenen 15 anys és més
probable que presentin símptomes depressius.
EDAT
Els
més petits estan menys capacitats per entendre les causes i conseqüències del
divorci per això experimenten una major ansietat davant la possibilitat
d'abandonament total i es culpen a sí mateixos pel divorci.
En
canvi, els adolescents solen ser més vulnerables a la dissolució familiar.
TEMPERAMENT
Els
nens amb temperament difícil poden provocar respostes negatives per part dels
pares. Estan menys capacitats per adaptar-se i per fer-se amb l'ajupiment de
les persones que els envolten.
Els
nens amb temperament fàcil tenen unes característiques personals atractives i
el fet de no ser influenciable s’associa a una millor adaptació i estableixen
més relacions socials.
COGNICIÓ SOCIAL
Els
nens que opten per evitar la situació solen presentar depressió, ansietat i
problemes de conducta.
1.4.2. El paper
dels processos familiars:
- Perspectiva semàntica: marc teòric per entendre com les
característiques dels membres de la família, les seves interaccions i les
interaccions entre els subsistemes afecten a l’adaptació de cada membre i a la
de tots.
La família és un sistema dinàmic interdependent i per
tant, qualsevol canvi en la estructura familiar repercutirà a tot el sistema.
Els canvis que es produeixen en la família poden recolzar
o per el contrari, soscavar els esforços dels nens a adaptar-se a les noves
situacions familiars.
Una de les causes que el període inicial resulti tan
estressant para molts nens i adolescents és la falta de explicacions o
informació inadequada que reben sobre la separació dels pares. La poca
preparació emocional de la majoria dels nens fa que reaccionin amb estrés,
ansietat, còlera i incredulitat, però aquesta crisi en general desapareix en 1
o 2 anys.
Les dones i els homes corren un risc de depressió, al
haver d’afrontar nombroses pèrdues, com ara la companyia, les relacions
íntimes, la pèrdua d’ingressos econòmics i la pèrdua de contacte amb els amics.
Els fills de divorciats presenten més símptomes
d’ansietat i depressió, més problemes escolars i de rendiment acadèmic, i més
desobediència i agressivitat.
La bona relació entre els pares i els fills fa que sigui
menys probable que el divorci tingui conseqüències negatives.
La majoria de mares parlen amb els seus fills de entre
11-17 anys sobre els seus problemes amb el divorci i els utilitzen com a
confidents i això és un risc per el benestar psicològic del nen/a.
També, és més probable no tenir relació amb el pare que
amb la mare (quan no tenen la custòdia). Els fills o filles pensen que es
senten més pròxims a la mare sense la custòdia que amb el pare en la mateixa
situació.
Els fills poden arribar a agafar depressió i ansietat
quan els pares expressen la seva ràbia contra l’altre progenitor, quan hi ha
insults o un dels progenitors li prohibeix mencionar a l’altre.
1.4.3 Recursos econòmics, suport social i
tipus de custodia
La perspectiva
ecològica emfatitza que les famílies són influïdes per els contextos socials i
històrics en els que operen. Un factor ecològic especialment significatiu és el
descens dels recursos econòmics de la família. Amb els mateixos ingressos es
tenen que mantenir dues llars, multiplicant-se les despeses. Un problema
freqüent és el incompliment de les obligacions de pago.
Als pares sovint
els hi resulta difícil prestar la suficient atenció i ajuda als seus fills, de
manera que el suport que les presten la família extensa, els amics, els veïns i
inclús la seva comunitat religiosa poden ser factors de resistència en aquestes
famílies. Però en ocasions es produeix la pèrdua del suport per la necessitat
d’un canvi de domicili. El trasllat de
domicili sol portar amb ell el distanciament o la pèrdua d’amics, de relacions
amb els iguals i, en moltes ocasions, també el canvi de col·legi, una variable
fortament associada al fracàs escolar.
Quan es planteja
el divorci, la parella pot optar per aconseguir un mutu acord sobre la formula
que estimen més adequada de reestructuració familiar, que requerirà l’aprovació
judicial. En cas de discrepància es recorrerà a un procediment contenciós en el
que el jutge adoptarà les mesures oportunes. La residència dels menors segueix
atorgant-se en exclusiva a un sol progenitor, habitualment la mare, mentre que
es comuniquen amb el progenitor no resident de forma periòdica sota sistemes
rígidament estructurats. Cada cop són més nombrosos els partidaris de la
custodia compartida, que es basa en el concepte d’igual implicació d’ambos
progenitors en la criança dels seus fills. El millor interès del menor
consistirà en evitar-li la separació psicològica de qualsevol dels seus
progenitors i estimular-lo per que mantingui unes relacions positives ambos.
Els fills en aquesta situació es troben millor adaptats que els de custodia
exclusiva i no es diferencien de les llars intactes.
2.Orientacions i recursos d’intervenció
Per reduir els
riscs i fomentar la resistència dels nens i adolescents que viuen la ruptura
entre els seus pares es necessari adoptar mesures preventives. Aquests
programes preventius deuen centrar-se en canviar els factors que s’han
demostrat que contribueixen a precedir una mala adaptació a la separació dels
pares i en potenciar aquells que contribueixen a una adaptació.
2.1. Programes per pares divorciats
Els programes de
prevenció deuen ensenyar a els pares formes eficàcies de manejar els
conflictes. Deuen sensibilitzar als pares sobre certes formes subtils de
triangulació i ajudar-los a que distingeixin entre les necessitats del nen i
les seves.
2.1.2 Mares amb la custodia
El programa de
Wolchik té un format amb components didàctics i pràctics. Es concedeix gran
importància a la realització d’exercicis pràctics en la llar, reservant una
part de cada sessió a la seva revisió.
Al llarg d’onze
sessions de grup i dos individuals dirigides per dues professionals, les mares
aprenen habilitats cognitives i conductuals que enforteixen la qualitat de les
seves relacions amb els seus fills, augmenten la consistència i eficàcia de les
seves estratègies de disciplina, disminueixen l’exposició dels fills als
conflictes entre els pares i eliminen les barreres al contacte dels nens amb el
pare no resident. Els nens participants milloren el seu funcionament, sobretot
els que tenien problemes, i aquests efectes positius continuen sis anys
desprès, en l’adolescència.
2.1.4. Intervenció en el
context judicial
La
intervenció consta de 7 elements:
-
Reunió sobre coparentalita
-
Orientació al divorci.
-
Classes psicoeducatives sobre pràctiques de criança
-
Sessió de retroalimentació.
-
Sessions terapèutiques de resolució
- Reunió sobre acords
- Un seguiment
Els
objectius de la mediació són :
-
Clarificar els punts fundamentals dels desacords
- Ajudar a que ambdós es centrin en el benestar
del fill.
-
Facilitar un pla detallat de criança sobre la residència i contactes del nen
amb ambdós progenitors.
2.2. Programes
centrats en els fills:..........................................................................................
Aquests programes es caracteritzen per grups petits entre 4-10 anys, la majoria entre 4-6h repartides entre 1-4 sessions.
Aquests programes es caracteritzen per grups petits entre 4-10 anys, la majoria entre 4-6h repartides entre 1-4 sessions.
Són dissenyats per ajudar als
nens a adaptar-se als canvis i a l’estrès.
Hi ha quatre objectius:
- Identificació
i expressió de les seves emocions.
- El
suport.
- La
normalització de l’experiència.
- Desenvolupament
d’habilitats d’enfrontament.
El programa més representatiu
dels que es centren en els fill és el Children of Divorce Intervention
Program (CODIP) de Pedro-Carroll (1997).
Són grups compostos per ambos
generes, amb número de sessions entre 12-16 i amb una duració entre 40 i 60min.
- Els
més petits (segon i tercer curs).
- Els
més grans (de 6-8 del quart al sisè curs).
El contacte amb iguals que han
patit una experiència similar, redueix la sensació de aïllament i ajuda al
desenvolupament.
Es pretén que siguin capaços
de:
- Identificar i expressar les
emocions, primerament genèriques i després relatives al divorci.
- Comprendre canvis de la
família i classificar les falses idees de la ruptura.
-Disminuir les pors de l’abandonament,
els sentiments de culpa i les fantasies de reconciliació.
- S’emfatitzen les seves
qualitats positives del nen/a i les de la família.
2.3 Un programa amb famílies immerses en
processos de separació
Amb l’objectiu
d’eliminar o minimitzar les repercussions negatives que la separació pot
generar tant en els menors com ens els adults implicats, han desenvolupat a
Espanya el programa Ruptura de parella, no de família. Els objectius plantejats
en la intervenció amb els adults són: pal·liar els dèficit cognitius que
presenten degut al desequilibri emocional i personal que suposa la ruptura,
enfortir la comunicació i col·laboració, reforçar la comunicació pares- fills,
i finalment, millorar els mètodes de disciplina. Per altre part, els objectius
de la intervenció amb els menors són: la reestructuració cognitiva perquè
puguin eliminar els pensaments i sentiments erronis, la millora de la
comunicació perquè els menors sàpiguen expressar els seus pensaments i
sentiments de manera eficaç, i per últim, la minimització dels problemes de
conducta com manifestacions d’ira, colera i reaccions d’agressivitat.
Les tècniques
utilitzades en el programa són l’assaig de conducta, el modelatge,
retroalimentació, reforç, resolució de problemes o la generalització. El
programa es pot posar en marxa de forma independent, encara que el ideal es
l’aplicació simultània per adults i menors. El interval entre cada sessió és
d’una setmana. La intervenció amb adults té una duració de 15 sessions, entre
90 i 120 minuts i la dels menors consta de 16 sessions, amb els mateixos
minuts. Un cop passats sis mesos des de la finalització del programa es pren
una mesura de seguiment per conèixer els efectes instaurats a llarg termini.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada